Online therapie (of online behandeling) van psychische problemen vinden veel mensen een minder aantrekkelijk idee. Aan de andere kant verlopen veel andere activiteiten wel online. Boodschappen worden online besteld, bankzaken worden online geregeld, een nieuwe baan wordt je online aangeboden en mensen vinden zelfs een nieuwe partner online. De hoogste tijd om op de 5 meest voorkomende vooroordelen in te gaan.
1. Online therapie is minder persoonlijk dan een reguliere therapie bij mij in de buurt
Bij DiSofa word je na de aanmelding direct in contact gebracht met je psycholoog. Vanaf het plannen van de intake tot aan het afronden van je behandeling heb je uitsluitend direct contact met je psycholoog. De psycholoog is naast behandelaar ook jouw aanspreekpunt voor praktische of administratieve vragen. Zo maken we jouw therapie zo persoonlijk mogelijk.
2. Online behandeling heeft minder diepgang dan een gesprek waarbij je samen in dezelfde spreekkamer zit
Cliënten voeren het videogesprek meestal vanuit huis. Veel cliënten hebben aangegeven zich daardoor meer op hun gemak te voelen. Ze zitten immers in hun eigen veilige omgeving. Uit onderzoek is gebleken dat cliënten daardoor zelfs sneller tot de kern van hun probleem komen. De diepgang in een gesprek ontstaat door de verbinding met je behandelaar en staat los van het middel. Er is dus wel degelijk diepgang mogelijk tijdens een videogesprek. Cliënten die bij ons een behandeling hebben gevolgd delen hun persoonlijke ervaringen hierover.
3. Online therapie is minder effectief dan een reguliere therapie bij een praktijk in de buurt
Bij DiSofa worden videogesprekken gecombineerd met een online behandelmodule op maat. De behandelmodule bestaat uit informatie en opdrachten waarop je tussentijds persoonlijke feedback krijgt van je psycholoog. Op die manier werken cliënten ook tussen de videogesprekken door actief aan hun behandeling. Dat kan 7 dagen per week op een tijdstip dat jou het beste past. Er is bovendien ruimte voor tussentijdse vragen aan je psycholoog via een berichtenfunctie. Als cliënt hoef je dus niet met een vraag of opdracht te wachten tot het volgende behandelgesprek bij een praktijk. En dat vergroot, alles bij elkaar, de effectiviteit van een behandeling.
4. Online behandeling, videogesprekken en communicatie via een internetverbinding is onveilig
In Nederland is er duidelijke wet- en regelgeving die de privacy van cliënten waarborgt. Wij vinden de veiligheid van cliënten bovendien een randvoorwaarde om een goede behandeling te kunnen bieden. Om die reden maken wij gebruik van een beveiligd behandelplatform. Iedere cliënt krijgt een persoonlijke account met unieke inloggegevens. De videogesprekken en de overige communicatie verloopt vanaf de intake daarom via dit platform. Zo borgen we de veiligheid van de cliënt.
5. Online behandeling biedt minder behandelmogelijkheden dan een praktijk bij mij in de buurt
DiSofa is een praktijk in de basis GGZ. Wij behandelen dezelfde klachten of problemen als lokale praktijken in de basis GGZ. Wij werken volgens dezelfde richtlijnen voor behandeling en gebruiken dus ook dezelfde behandeltechnieken. De middelen kunnen echter verschillen. Misschien vraagt een psycholoog bij een lokale praktijk om een oefening op papier te maken. Wij maken gebruik van online opdrachten die we samen kunnen nabespreken en die je op een later tijdstip nog eens terug kunt lezen op je persoonlijke account. DiSofa biedt dus dezelfde behandelkansen, maar dan online en vanuit huis.
Wil je eens ervaren hoe het is om een online gesprek te voeren met een psycholoog? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.